Perbezaan antara
murid pemulihan khas dengan murid arus perdana mengikut aspek tertentu.
Aspek
|
Pemulihan
|
Arus perdana
|
Emosi
|
-Perasaan rendah diri
-Perasaan risau
-Perasaan sedih, hiba atau duka
-Perasaan cepat bosan atau jemu
terhadap pelajaran
-Perasaan takut akan perkara-perkara
baru
-Degil,tidak patuh pada
peraturan-peraturan dan suka melawan.
-Pasif
-Malas
|
-Boleh mengawal perasaan
-Berkeyakinan tinggi
-Berani/seronok mencuba perkara-perkara baru
-Mendengar kata dan patuh kepada peraturan
-Aktif
-Rajin/Proaktif
|
Sosial
|
-Gelisah dan selalu bergerak di dalam
kelas serta mengganggu kawan-kawan.
-Lemah / kurang interaksi dengan rakan
-Gemar menghisap atau menggigit kuku
-Selalu tidak hadir ke sekolah dengan
berbagai-bagai alasan
-Menangis – enggan masuk darjah
-Hyper aktif
|
-Boleh duduk secara statik dan tidak mengganggu orang
lain.
-Selalu berinteraksi dengan rakan sebaya.
-Seronok datang ke sekolah.
-Suka bercakap/berucap di khalayak ramai
|
Kesihatan
|
-Lemah tubuh badan serta kurang zat
makanan.
-Tumbesaran tubuh badan tidak
seimbang(gemuk/kurus)
-Tumpuan perhatian terhad (masalah
penglihatan)
-Lemah gerakan motor-kasar dan halus
-Kesihatan terganggu seperti selalu
sakit, sakit terlalu
lama dan teruk.
|
-Tubuh badan sihat dan cergas.
-Mempunyai bentuk badan yang cantik.
-Dapat memberi tumpuan kerana tiada masalah deria.
-Aktif dalam menggunakan kemahiran psikomotor/motor
kasar/motor halus.
|
Kesediaan Belajar
|
-Belum bersedia untuk belajar
-Perbendaharaan kata kurang
-Lemah pemahaman
-Kurang keyakinan diri dan rangsangan
-Kurang matang – IQ tidak seimbang
dengan umur hayat.
|
-Selalu bersedia untuk belajar.
-Mempunyai perbendaharaan kata dan tatabahasa yang
tinggi.
-Cepat mentafsir dan faham sesuatu.
-Selalu diberi rangsangan/motivasi oleh ibu bapa dan
penjaga.
-Kematangan yang normal mengikut umur.
|
Pengamatan
|
-Tidak kenal perbezaan bentuk, saiz,
warna dan turutan.
-Lemah pendengaran bunyi dan rentak
-Keliru terhadap konsep ruang dan
mencari arah.
-Lambat mengkelaskan benda.
-Kesukaran mengaitkan pelajaran yang
lama dengan yang baru.
-Tidak dapat menyelesaikan masalah.
-Sukar ambil bahagian dalam permainan
dan tidak faham undang-undang.
-Tidak kreatif
-Lemah pergerakan dan perbuatan
-Lemah daya pemikiran / ingatan
-Tidak boleh mengingat kembali
|
-Dapat mengenal perbezaan bentuk, saiz, warna dan
turutan.
-Dapat menganalisis dan memahami rentak dan bunyi.
-Dapat memahami konsep ruang dan mencari arah.
-Dapat mengaitkan dan memanipulasi pelajaran lama dan
pelajaran baru.
-Dapat/lambat menyelesaikan masalah.
-Dapat bermain dalam sesuatu permainan mengikut
undang-undang/peraturan.
-Dapat berfikir secara kritis dan kreatif.
-Daya ingatan/IQ yang tinggi.
|
No comments:
Post a Comment