PENGENALAN
Dalam
pendidikan pemulihan khas, kelas merupakan satu daripada keperluan asas
yang utama yang perlu disediakan kerana mengikut konsep pemulihan khas. Murid-murid
yang ketinggalan dalam pelajaran di kelas biasanya akan dibawa keluar
dari kelas dan dimasukkan ke bilik yang disediakan khas untuk pengajaran dan
pembelajaran pendidikan pemulihan. Dengan
yang demikian dalam menentukan kelas yang sesuai dan paling ideal,
beberapa ciri berikut perlu diambil kira.
TUJUAN
1.
Masa, tenaga dan alat-alat pengajaran dapat digunakan dengan sebaik-baiknya untuk
mencapai objektif pengajaran.
2. Dapat menggunakan kemudahan yang terdapat dalam kelas dengan berkesan.
3. Dapat mengadakan suasana pembelajaran yang menggalakkan.
CARA UNTUK MENGADAKAN KELAS PEMULIHAN
Disyorkan
3 alternatif seperti berikut :
1.
Sekolah-sekolah yang mempunyai 2 kelas atau lebih bagi sesuatu darjah ,
murid-murid untuk kelas pemulihan bolehlah diambil dari kelas-kelas tersebut
sekiranya bilangan murid pemulihan dalam sesuatu kelas itu hanya 3 atau 4 orang
sahaja. Walau bagaimanapun jumlah murid dalam satu sesi pemulihan hendaklah
tidak melebihi 15 orang.
2. Sekolah-sekolah yang mempunyai satu kelas bagi satu darjah, murid-murid untuk kelas pemulihan bolehlah diambil dari darjah-darjah lain tetapi jumlahnya hendaklah tidak melebihi 15 orang.
3. Sekiranya murid-murid yang diambil untuk mengikuti kelas pemulihan datangnya dari satu kelas sahaja, maka bilangannya hendaklah tidak melebihi 6 orang. Pemilihan mana-mana satu alternatif hendaklah tertakluk kepada perundingan di antara Guru Kelas Khas Pemulihan dengan guru besar dan guru-guru asas.
BILIK
/ KELAS
a
) Lokasi kelas untuk dijadikan Kelas Khas Pemulihan adalah sangat
bergantung kepada keadaan kemudahan yang sedia ada serta kemampuan di sesebuah
sekolah. Tetapi dengan menyedari ciri-ciri kanak-kanak pemulihan, kelas-kelas
lain seperti kantin, atau padang-padang permainan boleh digunakan supaya
aktiviti yang berlaku di tempat – tempat tersebut tidak akan mengganggu sesi
pengajaran pemulihan.
b)
Kesesuaian seperti juga kelas-kelas biasa yang lain perlu diambil kira dari
segi keselesaan ruang dengan bilangan murid, cahaya serta edaran udara yang
mencukupi, kerusi dan meja serta saiz dan susunan fizikalnya yang selaras
dengan ukuran dan bilangan murid-murid yang terlibat.
c)
Penyusunan perabot, papan tulis, papan pameran dan tempat – tempat penyimpanan
perlu diubah suai sebagai dorongan kearah pengajaran yang menyeronokkan dan
yang berkesan, sesuai dengan matlamat menuju ke pengkhususan 2M di sekolah
rendah.
Prinsip – prinsip yang terjalin dan dipraktikkan dalam penyusunan kelas seperti ini ialah suasana fizikalnya, sosial, emosi dan rasa hati yang selesa dan gembira untuk murid-murid : bidang dinamik kumpulan yang menyokong pembelajaran atau tugasan yang diberikan : dan penyusunan perabot yang membantu rutin pengurusan.
No comments:
Post a Comment