Pengenalan
Kaedah ini bermula dengan mengeja suku kata
perkataan bermakna. Contohnya, ‘ka’ + ‘yu’ = kayu. Proses mengeja dan membatang perkataan ini perlu dimulakan dengan
mudah iaitu bermula dengan dua suku kata (KV+KV), kemudian dikembangkan menjadi
tiga suku kata (KV+KVK) dan seterusnya menjadi empat suku kata (KV+KV+KV+KV),
penggunaan diftong (V) dan konsonan berganding (K).
Langkah-Langkah Pengajaran
1.
Perkenal
bentuk dan bunyi huruf vokal mudah
a i
u, dan satu konsonan, eg. b
2.
Bina dan sebut
suku kata terbuka ba bi bu;
bu bi ba
3. Bina perkataan dan baca perkataan
4. Buat frasa dan ayat, dan bacanya.
5. Tulis atau salin apa yang dibaca
6. Buat latihan pengayaan: permainan, secara
berpasangan atau kumpulan kecil
Contoh Pengajaran
1.
Mulakan
dengan membunyikan huruf vokal
mudah a i u
2
Pilih
satu konsonant mudah seperti b,
3
Bunyikan
huruf ‘b’ (bh) beberapa kali.
4
Bina suku
kata ‘ba bi bu’. Ulang
5
Bina dan
baca perkataan ‘ba ba’ ‘bi bi’ ‘bu bu’ dan ‘u
bi i bu
a bu’
6
Baca ayat
‘ibu abu’ ‘bubu baba’
‘ubi ibu’
7
Murid
menulis huruf, suku kata dan huruf .
8
Setelah
mahir, murid boleh mula membaca ‘cerita’
Contoh Membina dan membaca ‘cerita’
itu
buku
itu
buku abu
abu
buka buku
abu
baca buku
abu
suka baca buku
Mengajar
suku kata tertutup (kvk)
•
b ba
bi bu
bat bit but
ubat sabut
•
k ka
ki ku
kan kin kun
makan ikan
•
s sa
si su
sak sik suk
masak masuk
Mengajar huruf vokal ‘o’ dan ‘e’
•
O ko
po lo ro
om lom
otak, pokok koko, roda
lori
•
e e
mak e nam em pat
•
e e
kor e lok be lon
Emak
Ella bela enam ekor kera.
Bapa
letak kereta di tepi rumah.
Suku kata
istimewa: nga ngi ngu; nya nyi nyu
•
Bunga nyonya ungu.
•
Singa nganga mulutnya
•
Salim menyanyi lagu sunyi
•
Suaranya nyaring.
•
Penyu bertelur di pantai.
Murid
diajar mengikut kadar kebolehannya
•
Murid
boleh diajar secara individu atau dalam kumpulan kecil (2-4 orang)
•
Buat
latih tubi bagi murid yang lemah.
•
Contohnya:
ulang (guna kad imbasan)
b ba ba bi bi
bu bu;
k ka ka
ki ki ku ku;
s sa sa
si si su su;
No comments:
Post a Comment