Pengenalan
Dinamakan kaedah seluruhan perkataan
kerana pelajaran dimulakan dengan mmperkenalkan perkataan dan bukannya huruf
atau suku kata. Aktiviti dalam melaksanakan kemahiran ini
lebih memfokuskan murid untuk memandang dan menyebut apa yang dilihat oleh
mereka.
Pengajaran bacaan
tidak dimulakan dengan mengenal dan menghafal huruf atau abjad secara satu
persatu. tetapi akan diperkenalkan dengan perkataan atau ayat lengkap dan
disertai dengan gambar. Mengikut kaedah ini, pada permulaannya murid-murid cuba
mengenal lambang-lambang (abjad) secara keseluruhan, iaitu lambang-lambang yang
membentuk sesuatu perkataan. Untuk boleh membaca suatu ayat yang pendek, mereka
perlu mengenali banyak lambang.
Menurut Juriah Long et.al. (1994) perkataan diperkenal kepada
murid-murid dengan menggunakan kad-kad perkataan. Semasa kad diimbaskan,
murid-murid menyebut perkataan-perkataan itu beberapa kali. Perkara yang
dipandang ialah gambar objek yang terdapat pada bahan bantu belajar, dan yang
disebut ialah perkataan pada bahan yang ditunjukkan.
Selain itu, terdapat juga kekuatan
dan kelemahan dalam kaedah pandang sebut ini. Antara kekuatan kaedah pandang
sebut ini ialah murid tidak perlu menghafal nama huruf yang abstrak, murid
didedahkan dengan bahan konkrit atau bermakna dan murid memahami apa yang
dibaca atau dilihat oleh mereka.
Manakala kekurangan kaedah pandang
sebut pula ialah kemahiran mengenal huruf yang membentuk perkataan tidak muncul
dengan cepat, murid lambat mengenali huruf-huruf, murid membaca bukan
berdasarkan lambang-lambang yang membentuk huruf tetapi berdasarkan gambar.
Selain itu, murid hanya perlu menyebut nama gambar bukan membaca apa yang
ditulis. Murid juga akan mudah keliru pada gambar yang tidak jelas dan lebih
sesuai untuk bahasa yang mengamalkan system ejaan yang bersifat logografik
seperti system tulisan Cina ( lambang khusus).
terima kasih atas maklumat yang di kongsikan.
ReplyDelete